Opracowując materiały dla kursantów zdarza mi się w arkuszu napisać jaka formuła została wpisana w komórce obok. Oto prosty przykład:

Dawniej po prostu z palca pisałem w kolumnie D jaka formuła jest wpisana w kolumnie B. Od Excela 2013 istnieje funkcja o nazwie FORMUŁA.TEKST. Przykładowo w komórce D10 wpisałem formułę: =FORMUŁA.TEKST(B10) która zwróciła wartość: =MIN(B2:F2), gdyż taka formuła była wpisana w komórce B10. Jeśli komórka B10 byłaby pusta lub zawierała wpisany tekst/liczbę (nie formułę) to wtedy ta funkcja zwraca błąd #N/D!
Dlaczego warto jest stosować funkcję FORMUŁA.TEKST?
- Jeśli w kolumnie B zaktualizuję jakąś formułę, to nie muszę pamiętać o tym, aby również w kolumnie D zaktualizować opis.
- Jeśli użytkownik otworzy powyższy plik w anglojęzycznej wersji Excela to zamiast funkcji SUMA zobaczy funkcję SUM, zamiast ŚREDNIA zobaczy funkcję AVG itp. W kolumnie D będzie zawsze wpisane dokładnie to co jest wpisane w kolumnie B (w przypadku gdybym w komórce D5 ręcznie wpisał =SUMA użytkownik anglojęzycznego Excela zobaczyłby tam =SUMA zamiast =SUM).
Kiedy nie warto stosować funkcji FORMUŁA.TEKST?
- Ta funkcja pojawiła się dopiero w Excelu w wersji 2013. Jeśli pliki które udostępniasz mogą używać osoby mające starsze wersje Excela, to one zobaczą błąd #NAZWA? zamiast treści formuły. Jednak to zjawisko z czasem będzie występowało coraz rzadziej.