Czasami czytając artykuły na różnych stronach internetowych natrafiam w artykułach na tabelki, które zostały napisane w Wordzie, a następnie został zrobiony zrzut wycinka ekranu. Czyli taka tabelka jest tak naprawdę plikiem graficznym. Dlaczego niektórzy redaktorzy tak robią? Prawdopodobnie CMS (ang. content management system – system zarządzania treścią) umożliwiający pisanie artykułów nie pozwala na tworzenie np. ładnie wyglądających tabel. Jak najbardziej jest to jakieś obejście problemu, ale czasami zauważam pewną usterkę mianowicie pewne wyrazy są podkreślone „czerwonym wężykiem”. W ten sposób Word zaznacza wyrazy, których nie ma w swoim słowniku (najczęściej są to mniej popularne nazwiska, nazwy własne, żargonowe terminy, łacińskie nazwy roślin i zwierząt, nazwy związków chemicznych itp.)
Oto przykład takiej tabelki zaprojektowanej w Wordzie (dane zaczerpnąłem w Wikipedii).

Jak widzimy niektóre wyrazy są podkreślone czerwonym wężykiem. Nie wygląda to zbyt ładnie. Jak temu zapobiec?
Narzędzie pisownia i gramatyka
Pierwsze rozwiązanie to użycie narzędzia pisownia (na karcie Recenzja znajduje się polecenie Pisownia i gramatyka, możemy również użyć skrótu klawiszowego F7). I tutaj gdy Word się pyta po kolei co ma zrobić z wyrazem, którego nie ma w słowniku. Możemy wybrać następujące opcje:
- Ignoruj raz – dany wyraz zostanie zignorowany i zniknie przy nim owe podkreślenie. Niestety opcja ignorowania dotyczy tego wyrazu tylko w tym konkretnym pliku i w tym konkretnym miejscu. Jeśli jutro utworzysz nowy dokument i znów użyjesz tego wyrazu, będzie podkreślany wężykiem.
- Ignoruj wszystkie – warto wybrać tę opcję, jeśli ten konkretny wyraz znajduje się kilka razy w tekście.
- Dodaj do słownika – jeśli w przyszłości będziesz tworzyć podobne tabelki i przeczuwasz, że jeszcze nie raz ten wyraz pojawi się w Twoich tekstach warto jest go na stałe dodać do słownika, aby Word w przyszłości nie oznaczał tego wyrazu jako błędu.
Należy w ten sposób „przelecieć” wszystkie wyrazy w naszym dokumencie a dopiero po tym zabiegu zrobić zrzut wycinka ekranu.
Jeśli nie chcesz np. sprawdzać pisowni w całym dokumencie możesz na każdym wyrazie podkreślonym wężykiem kliknąć prawym przyciskiem myszy i wybrać opcję Ignoruj wszystko lub Dodaj do słownika.
Chwilowe wyłączenie sprawdzania pisowni
Tego rozwiązania nie polecam „na stałe” gdyż wyłączając sprawdzanie pisowni w trakcie pisania nie będziemy informowani o tym, że np. zrobiliśmy literówkę. Ale jeśli takich podkreślonych wyrazów jest dość sporo, to możemy „na chwilę” wyłączyć sprawdzanie pisowni. W tym celu należy wykonać następujące czynności:
- Kliknij na kartę Plik i wybierz polecenie Opcje
- Pojawi się okno dialogowe Opcje programu Word. Wybierz kartę Sprawdzanie a następnie odptaszkuj opcję Sprawdź pisownię w trakcie pisania. Warto również upewnić się, że jest wyłączona opcją Oznacz błędy gramatyczne w trakcie pisania. Kliknij w przycisk OK aby zatwierdzić wprowadzone zmiany.

To wszystko. Teraz możesz zacząć projektować tabelkę (jeśli już wcześniej ją zaprojektowałeś i nie zniknęły czerwone wężyki to skopiuj ją do schowka i wklej w nowym dokumencie).
UWAGA: Ta zmiana była tylko "na chwilę". Nie zapomnij tylko potem o włączeniu z powrotem opcji sprawdzania pisowni w trakcie pisania.