OneNote – najbardziej niedoceniany program z pakietu MS Office

Kupując pakiet Microsoft Office otrzymujemy takie programy jak: Word, Excel, PowerPoint i OneNote (jeśli wykupimy subskrypcję Office 365 lub pudełkowy pakiet MS Office w wersji biznesowej to dostaniemy jeszcze Microsoft Outlook, Access i Publisher). Trzy pierwsze programy pewnie każdy zna: były one omawiane w szkole lub na studiach a także powszechnie się ich używa w pracy biurowej. Jednak gdyby spytać się paru osób czy znają (lub używają) programu OneNote, to zdecydowana większość udzieli odpowiedzi przeczącej. A szkoda, bo wbrew pozorom jest to dość ciekawy program.

Otóż OneNote służy do gromadzenia i porządkowania różnego rodzaju notatek. Od kiedy go używam, to zniknął u mnie problem z zaśmiecaniem pulpitu kilkunastoma małymi dokumentami tekstowymi, które zawierają różne notatki mogące się przydać w przyszłości. Dodatkowo od wersji 2010 notesy można przechowywać „w chmurze”. A to oznacza, że mogę tworzyć notatki na kilku różnych urządzeniach (np. komputer domowy, komputer w pracy, tablet, komórka). Dodatkowo niektóre notatki można udostępniać innym użytkownikom (jest to przydatne, gdy np. w kilka osób pracujemy nad pewnym projektem). Pewnie ktoś tutaj powie, że wszystkie te funkcje spełnia program Evernote, z którego korzystam od dawna, ale jakoś interfejs programu OneNote jakoś bardziej mi przypadł do gustu. Omówię tutaj w telegraficznym skrócie obsługę programu OneNote bez zagłębiania się w zaawansowane zagadnienia.

Tworzenie nowego notesu

W uproszczeniu notes można porównać do zeszytu, w którym będziemy zapisywać notatki. Można tworzyć dowolną liczbę notesów. Każdy notes jest podzielony na sekcje a z kolei sekcje są podzielone na strony. Stwórzmy przykładowy notes o nazwie studia. W tym celu należy wykonać następujące czynności:

  1. Kliknij w kartę Plik a następnie w Nowy
  2. Aby skorzystać z dobrodziejstw „chmury” zapisz notes w chmurze OneDrive (dzięki temu będzie on dostępny nie tylko na tym komputerze, ale również na innych komputerach i innych urządzeniach mobilnych)
  3. Wpisz nazwę notesu np. Studia a następnie kliknij w przycisk Utwórz notes

onenote-nowy-notes

  1. Pojawi się komunikat z pytaniem, czy chcesz ten notes udostępnić innym osobom. W zależności od sytuacji (ma to być notes prowadzony przez kilka osób lub prywatny) kliknij w przycisk Zaproś osoby lub Nie teraz.
  2. Został utworzony nowy Notes (jak na poniższym rysunku). Omówmy z grubsza interfejs programu.

nowy-notes

Interfejs programu OneNote

  • W lewym górnym rogu (pod wstążką) mamy nazwę aktualnie edytowanego notesu (studia) w każdej chwili można zmienić notes, nad którym pracujemy klikając w nazwę notesu. Rozwinie się lista wcześniej utworzonych notesów i można wybrać dowolny notes.
  • Natomiast Nowa sekcja 1 to jakby „rozdział w notesie”. Można stworzyć kilka sekcji (np. skoro to jest notes zawierający notatki ze studiów, to sekcje mogą się nazywać: Fizyka, MatematykaInformatyka). Aby zmienić nazwę sekcji wystarczy kliknąć na owej zakładce prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać polecenie Zmień nazwę a następnie wpisać nazwę notesu i nacisnąć Enter. Jeśli chcemy stworzyć nowy notes, to wystarczy kliknąć w symbol plusa znajdujący się na prawo od ostatniej sekcji.
  • Każda sekcja może składać się z dowolnej liczby stron. Po prawej stronie widzimy Strona bez tytułu (ponieważ nic nie wpisaliśmy, stąd taka nazwa). Nad ową stroną bez tytułu znajduje się przycisk Dodaj stronę. Klikając w niego można w danej sekcji dodać nową stronę (np. jesteśmy w sekcji Fizyka i chcemy dodać nową notatkę dotyczącą zagadnienia Prawo Ohma, gdyż wiadomo, że nie powinno się przechowywać zbyt wielu zagadnień na jednej stronie).
  • Ta duża biała kartka, to miejsce na notatki

Być może ten opis jest trochę zawiły i niezrozumiały, ale jeśli spoglądniesz na poniższy rysunek to myślę, że załapiesz o co chodzi w tych wszystkich notesach, sekcjach i stronach 😉

onenote-przykładowy-notes

Wyjaśnienie:

  • W danej chwili edytujemy (lub przeglądamy) notes o nazwie studia (nic nie stoi na przeszkodzie, aby się przełączyć na inny notes np. filmy, gdzie spisujesz ciekawsze cytaty z obejrzanych przez Ciebie filmów)
  • Utworzono następujące sekcje: Fizyka, MatematykaInformatyka
  • W danej chwili przeglądamy notatki znajdujące się w sekcji Informatyka (widzimy, że ta zakładka jest nieco większa od pozostałych)
  • W sekcji Informatyka utworzono siedem stron (Wykład 1 – Word, Wykład 2 – Excel, Wykład 3 – PowerPoint itp.)
  • W chwili obecnej edytujemy notatkę o nazwie Wykład 1 – Word która zawiera przydane skróty klawiszowe do Worda 😉
  • W białym polu tekstowym można tworzyć notatki tekstowe, wstawiać obrazy itp. Jeśli choć trochę miałeś do czynienia z programem Word, to z pewnością po tym krótkim wprowadzeniu poradzisz sobie z obsługą programu OneNote.

Uwaga: zmian w notesie nie trzeba zapisywać. Program OneNote automatycznie zapisuje wszelkie wprowadzone zmiany.

Jeśli artykuł Ci się podobał, będę wdzięczny gdy go udostępnisz w mediach społecznościowych
Ten wpis został opublikowany w kategorii OneNote i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź do OneNote – najbardziej niedoceniany program z pakietu MS Office

  1. Marek pisze:

    Świetny wpis! Chyba zacznę używać programu OneNote do zapisywania pomysłów na wpisy do moich blogów. Stworzę sekcje Blog1, Blog2, Blog3 a w każdej sekcji notatki z pomysłami 🙂

    Dodatkowo można stworzyć notes o nazwie Zadania, podzielić zadania na kategorie (np. Biurowe, Blog, Studia) i tam zapisywać różne rzeczy które mam do zrobienia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.