Kupując pakiet Microsoft Office otrzymujemy takie programy jak: Word, Excel, PowerPoint i OneNote (jeśli wykupimy subskrypcję Office 365 lub pudełkowy pakiet MS Office w wersji biznesowej to dostaniemy jeszcze Microsoft Outlook, Access i Publisher). Trzy pierwsze programy pewnie każdy zna: były one omawiane w szkole lub na studiach a także powszechnie się ich używa w pracy biurowej. Jednak gdyby spytać się paru osób czy znają (lub używają) programu OneNote, to zdecydowana większość udzieli odpowiedzi przeczącej. A szkoda, bo wbrew pozorom jest to dość ciekawy program.
Otóż OneNote służy do gromadzenia i porządkowania różnego rodzaju notatek. Od kiedy go używam, to zniknął u mnie problem z zaśmiecaniem pulpitu kilkunastoma małymi dokumentami tekstowymi, które zawierają różne notatki mogące się przydać w przyszłości. Dodatkowo od wersji 2010 notesy można przechowywać „w chmurze”. A to oznacza, że mogę tworzyć notatki na kilku różnych urządzeniach (np. komputer domowy, komputer w pracy, tablet, komórka). Dodatkowo niektóre notatki można udostępniać innym użytkownikom (jest to przydatne, gdy np. w kilka osób pracujemy nad pewnym projektem). Pewnie ktoś tutaj powie, że wszystkie te funkcje spełnia program Evernote, z którego korzystam od dawna, ale jakoś interfejs programu OneNote jakoś bardziej mi przypadł do gustu. Omówię tutaj w telegraficznym skrócie obsługę programu OneNote bez zagłębiania się w zaawansowane zagadnienia.
Tworzenie nowego notesu
W uproszczeniu notes można porównać do zeszytu, w którym będziemy zapisywać notatki. Można tworzyć dowolną liczbę notesów. Każdy notes jest podzielony na sekcje a z kolei sekcje są podzielone na strony. Stwórzmy przykładowy notes o nazwie studia. W tym celu należy wykonać następujące czynności:
- Kliknij w kartę Plik a następnie w Nowy
- Aby skorzystać z dobrodziejstw „chmury” zapisz notes w chmurze OneDrive (dzięki temu będzie on dostępny nie tylko na tym komputerze, ale również na innych komputerach i innych urządzeniach mobilnych)
- Wpisz nazwę notesu np. Studia a następnie kliknij w przycisk Utwórz notes
- Pojawi się komunikat z pytaniem, czy chcesz ten notes udostępnić innym osobom. W zależności od sytuacji (ma to być notes prowadzony przez kilka osób lub prywatny) kliknij w przycisk Zaproś osoby lub Nie teraz.
- Został utworzony nowy Notes (jak na poniższym rysunku). Omówmy z grubsza interfejs programu.
Interfejs programu OneNote
- W lewym górnym rogu (pod wstążką) mamy nazwę aktualnie edytowanego notesu (studia) w każdej chwili można zmienić notes, nad którym pracujemy klikając w nazwę notesu. Rozwinie się lista wcześniej utworzonych notesów i można wybrać dowolny notes.
- Natomiast Nowa sekcja 1 to jakby „rozdział w notesie”. Można stworzyć kilka sekcji (np. skoro to jest notes zawierający notatki ze studiów, to sekcje mogą się nazywać: Fizyka, Matematyka i Informatyka). Aby zmienić nazwę sekcji wystarczy kliknąć na owej zakładce prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybrać polecenie Zmień nazwę a następnie wpisać nazwę notesu i nacisnąć Enter. Jeśli chcemy stworzyć nowy notes, to wystarczy kliknąć w symbol plusa znajdujący się na prawo od ostatniej sekcji.
- Każda sekcja może składać się z dowolnej liczby stron. Po prawej stronie widzimy Strona bez tytułu (ponieważ nic nie wpisaliśmy, stąd taka nazwa). Nad ową stroną bez tytułu znajduje się przycisk Dodaj stronę. Klikając w niego można w danej sekcji dodać nową stronę (np. jesteśmy w sekcji Fizyka i chcemy dodać nową notatkę dotyczącą zagadnienia Prawo Ohma, gdyż wiadomo, że nie powinno się przechowywać zbyt wielu zagadnień na jednej stronie).
- Ta duża biała kartka, to miejsce na notatki
Być może ten opis jest trochę zawiły i niezrozumiały, ale jeśli spoglądniesz na poniższy rysunek to myślę, że załapiesz o co chodzi w tych wszystkich notesach, sekcjach i stronach 😉
Wyjaśnienie:
- W danej chwili edytujemy (lub przeglądamy) notes o nazwie studia (nic nie stoi na przeszkodzie, aby się przełączyć na inny notes np. filmy, gdzie spisujesz ciekawsze cytaty z obejrzanych przez Ciebie filmów)
- Utworzono następujące sekcje: Fizyka, Matematyka i Informatyka
- W danej chwili przeglądamy notatki znajdujące się w sekcji Informatyka (widzimy, że ta zakładka jest nieco większa od pozostałych)
- W sekcji Informatyka utworzono siedem stron (Wykład 1 – Word, Wykład 2 – Excel, Wykład 3 – PowerPoint itp.)
- W chwili obecnej edytujemy notatkę o nazwie Wykład 1 – Word która zawiera przydane skróty klawiszowe do Worda 😉
- W białym polu tekstowym można tworzyć notatki tekstowe, wstawiać obrazy itp. Jeśli choć trochę miałeś do czynienia z programem Word, to z pewnością po tym krótkim wprowadzeniu poradzisz sobie z obsługą programu OneNote.
Uwaga: zmian w notesie nie trzeba zapisywać. Program OneNote automatycznie zapisuje wszelkie wprowadzone zmiany.
Świetny wpis! Chyba zacznę używać programu OneNote do zapisywania pomysłów na wpisy do moich blogów. Stworzę sekcje Blog1, Blog2, Blog3 a w każdej sekcji notatki z pomysłami 🙂
Dodatkowo można stworzyć notes o nazwie Zadania, podzielić zadania na kategorie (np. Biurowe, Blog, Studia) i tam zapisywać różne rzeczy które mam do zrobienia.