Listy niestandardowe w Excelu

Stwórzmy prosty harmonogram dyżurów jak na poniższym rysunku.

harmonogram-dyżurów

Do komórki A4 wpisz dowolną datę np. 2016-07-01 (koniecznie w tym formacie). Następnie wprowadź kolejne daty w poniższych komórkach (w tym celu upewnij się, że kursor znajduje się w komórce A4, najedź na ten kwadracik znajdujący się w prawym dolnym rogu kursora, kliknij lewym przyciskiem myszy i trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy przeciągnij kursor kilkanaście komórek w dół). Z kolei w komórce B4 wpisz dzień tygodnia, który odpowiada dacie z komórki A4 i tutaj również wprowadź kolejne dni tygodnia w poniższych komórkach.

W ten oto prosty sposób udało nam się dość szybko wygenerować harmonogram dyżurów na nadchodzący miesiąc. Załóżmy, że posiadamy czterech pracowników:

  • Ania
  • Bartek
  • Romek
  • Zenek

Codziennie dyżur ma jedna osoba. Dla uproszczenia załóżmy, że każdemu zawsze wypada dyżur idealnie co 4 dni, a pracownicy się nie zamieniają dyżurami 😉 I tutaj chcemy „nauczyć” Excela, że jak w komórce C4 wpiszę Ania, to przeciągając komórki w dół w kolejnych komórkach mają się pojawiać na przemian imiona Bartek, Romek, Zenek (i od nowa czyli Ania, Bartek, Romek, Zenek i tak dalej).

Zadanie jest bardzo proste do wykonania – wystarczy stworzyć listę niestandardową. W tym celu należy wykonać następujące czynności:

  1. Kliknij w kartę Plik na następnie wybierz Opcje (Excel 2010 i nowszy).
  2. Kliknij w przycisk pakietu Office (to kółeczko w lewym górnym rogu) i wybierz Opcje programu Excel (Excel 2007)
  3. Pojawi się okno dialogowe Opcje programu Excel.
  4. Kliknij w kartę Zaawansowane i „zjedź na sam dół” (Excel 2010 i nowszy). W przypadku Excela 2007 „zostań” na karcie Popularne.
    opcje-programu-excel-zaawansowane
  5. Kliknij w przycisk Edytuj listy niestandardowe. Pojawi się okno dialogowe Listy niestandardowe. W polu tekstowym po prawej stronie wpisz kolejne imiona oddzielając je enterami i kliknij w przycisk Dodaj a następnie kliknij w przycisk OK.
    listy-niestandardowe
  6. Wrócisz do okna dialogowego Opcje programu Excel. Kliknij w przycisk OK.
  7. Od teraz możesz korzystać z nowej listy niestandardowej. W komórce C4 wpisz Ania i przeciągnij komórkę w dół. Mało tego, nie musisz wpisywać „pierwszego” imienia z listy! Równie dobrze w pierwszy dzień miesiąca dyżur może mieć np. Romek. Wtedy wpisz w komórkę C4 imię Romek a Excel domyśli się, że po Romku dyżur ma Zenek a po Zenku będzie Ania itp.

Wskazówka: w podobny sposób możesz stworzyć listy niestandardowe z angielskimi nazwami dni tygodnia i nazwami miesięcy. Prawdopodobnie pracujesz na polskiej wersji Excela, ale załóżmy, że musisz stworzyć harmonogram dla klienta z USA. Wpisując do komórki B4 np. Friday i kopiując formułę w dół Excel wszędzie wstawi słowo Friday. Rozwiązaniem tego problemu jest stworzenie nowej listy niestandardowej z angielskimi nazwami dni tygodnia (i ewentualnie miesiąca).

Jeśli artykuł Ci się podobał, będę wdzięczny gdy go udostępnisz w mediach społecznościowych
Ten wpis został opublikowany w kategorii sztuczki i oznaczony tagami , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.