Stwórzmy prosty harmonogram dyżurów jak na poniższym rysunku.
Do komórki A4 wpisz dowolną datę np. 2016-07-01 (koniecznie w tym formacie). Następnie wprowadź kolejne daty w poniższych komórkach (w tym celu upewnij się, że kursor znajduje się w komórce A4, najedź na ten kwadracik znajdujący się w prawym dolnym rogu kursora, kliknij lewym przyciskiem myszy i trzymając wciśnięty lewy przycisk myszy przeciągnij kursor kilkanaście komórek w dół). Z kolei w komórce B4 wpisz dzień tygodnia, który odpowiada dacie z komórki A4 i tutaj również wprowadź kolejne dni tygodnia w poniższych komórkach.
W ten oto prosty sposób udało nam się dość szybko wygenerować harmonogram dyżurów na nadchodzący miesiąc. Załóżmy, że posiadamy czterech pracowników:
- Ania
- Bartek
- Romek
- Zenek
Codziennie dyżur ma jedna osoba. Dla uproszczenia załóżmy, że każdemu zawsze wypada dyżur idealnie co 4 dni, a pracownicy się nie zamieniają dyżurami 😉 I tutaj chcemy „nauczyć” Excela, że jak w komórce C4 wpiszę Ania, to przeciągając komórki w dół w kolejnych komórkach mają się pojawiać na przemian imiona Bartek, Romek, Zenek (i od nowa czyli Ania, Bartek, Romek, Zenek i tak dalej).
Zadanie jest bardzo proste do wykonania – wystarczy stworzyć listę niestandardową. W tym celu należy wykonać następujące czynności:
- Kliknij w kartę Plik na następnie wybierz Opcje (Excel 2010 i nowszy).
- Kliknij w przycisk pakietu Office (to kółeczko w lewym górnym rogu) i wybierz Opcje programu Excel (Excel 2007)
- Pojawi się okno dialogowe Opcje programu Excel.
- Kliknij w kartę Zaawansowane i „zjedź na sam dół” (Excel 2010 i nowszy). W przypadku Excela 2007 „zostań” na karcie Popularne.
- Kliknij w przycisk Edytuj listy niestandardowe. Pojawi się okno dialogowe Listy niestandardowe. W polu tekstowym po prawej stronie wpisz kolejne imiona oddzielając je enterami i kliknij w przycisk Dodaj a następnie kliknij w przycisk OK.
- Wrócisz do okna dialogowego Opcje programu Excel. Kliknij w przycisk OK.
- Od teraz możesz korzystać z nowej listy niestandardowej. W komórce C4 wpisz Ania i przeciągnij komórkę w dół. Mało tego, nie musisz wpisywać „pierwszego” imienia z listy! Równie dobrze w pierwszy dzień miesiąca dyżur może mieć np. Romek. Wtedy wpisz w komórkę C4 imię Romek a Excel domyśli się, że po Romku dyżur ma Zenek a po Zenku będzie Ania itp.
Wskazówka: w podobny sposób możesz stworzyć listy niestandardowe z angielskimi nazwami dni tygodnia i nazwami miesięcy. Prawdopodobnie pracujesz na polskiej wersji Excela, ale załóżmy, że musisz stworzyć harmonogram dla klienta z USA. Wpisując do komórki B4 np. Friday i kopiując formułę w dół Excel wszędzie wstawi słowo Friday. Rozwiązaniem tego problemu jest stworzenie nowej listy niestandardowej z angielskimi nazwami dni tygodnia (i ewentualnie miesiąca).