Narzędzie Formularze można wykorzystać również do tworzenia samosprawdzalnych testów wiedzy. Można to wykorzystać do następujących celów:
- Nauczyciel może zrobić klasówkę lub niezapowiedzianą kartkówkę (tak wiem, są inne lepsze do tego celu platformy).
- Trener szkolenia komputerowego może zrobić test wewnętrzny, którego zaliczenie upoważnia do przystąpienia do egzaminu końcowego
- Szkoły nauki jazdy mogą wykorzystać to narzędzie do wstępnego przetestowania czy grupa przyswoiła materiał
- W projektach unijnych często robi się pretest i podstest (daje się na pierwszych i ostatnich zajęciach ten sam lub dość podobny test po to, aby sprawdzić kursanci nabyli wiedzę) – koniec z marnowaniem setek kartek papieru! (pod warunkiem, że projekt dopuszcza, aby test był w formie elektronicznej)
- Jako zadanie domowe można dać grupie test do rozwiązania. Kursanci dzięki temu będą wiedzieli, jakie partie materiału należy powtórzyć, a trener zobaczy jakie są efekty nauczania.
- No i najważniejsze: rozwiązywanie testów też jest świetną formą nauki!
Ten wpis jest niejako kontynuacją wpisu: Jak tworzyć ankiety online?
Po utworzeniu nowego pustego formularza warto jest od razu przejść na zakładkę ustawienia i uaktywnić opcję Zrób z tego test. Bez tej opcji nie będzie można w pytaniach jedno- i/lub wielokrotnego wyboru zaznaczyć prawidłowej odpowiedzi.
Warto jest przeglądnąć jakie mamy ustawienia. Z ciekawszych polecam zaznaczyć:
- Udostępnij oceny -> Natychmiast po przesłaniu każdego formularza (jest to fajna sprawa, gdy test składa się tylko z pytań zamkniętych)
- Ustawienia użytkowników -> Poprawne odpowiedzi – po wysłaniu formularza od razu uczestnik widzi ile zdobył punktów
- Ustawienia użytkowników -> Pytania z nieprawidłowymi odpowiedziami – uczestnik zobaczy na jakie pytania źle odpowiedział a także pozna prawidłową odpowiedź
- Odpowiedzi -> Ogranicz do jednej odpowiedzi – przydatne, gdy test jest na ocenę (jeśli test jest po to, aby uczestnicy utrwalili wiedze, to jak najbardziej jest wskazane, aby rozwiązywali go kilka razy starając się pobić poprzedni rekord).
- Prezentacja -> Pomieszaj kolejność pytań – domyślnie wyłączone – jak rozwiązujemy test wspólnie całą grupą to zostawiam wyłączone, ale jeśli test jest na ocenę warto jest zaznaczyć tę opcję, aby uczestnicy nie pisali sobie SMSów typu: 1a, 2b itp. 😉

Po powrocie na zakładkę Pytania można przystąpić do układania testu. Wygląda to podobnie jak w przypadku układania zwykłych ankiet z tym, że mamy możliwość ustawienia za ile punktów jest dane pytanie oraz możemy od razu zaznaczyć prawidłową odpowiedź.
Pierwsze pytanie (za zero punktów) to pytanie typu krótka odpowiedź gdzie uczestnik powinien wpisać swoje imię i nazwisko. Kolejne pytania to pytania typu jedna odpowiedź (lub jeśli jesteś wredny i jest to test wielokrotnego wyboru to może być to pytanie typu wiele odpowiedzi). Po wprowadzeniu pytania i odpowiedzi należy kliknąć w link Klucz odpowiedz (jest on widoczny tylko wtedy, gdy wcześniej zaznaczono opcję Zrób z tego test).

Po kliknięciu w Klucz odpowiedzi należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź i kliknąć w przycisk Gotowe. Warto też sprawdzić czy pytanie jest za 1 punkt. Możesz również kliknąć w link Dodaj komentarz do odpowiedzi. Można tam dodać własny komunikat gdy uczestnik zaznaczy poprawną odpowiedź (np. coś dopowiedzieć) i komunikat gdy udzielono nieprawidłową odpowiedź (stosuję to wtedy, gdy pytanie jest podchwytliwe, aby wskazać jaki był „haczyk”).

Udostępnianie linku do tekstu wygląda tak samo, jakbyśmy udostępniali link do ankiety. Natomiast po wypełnieniu testu możemy sprawdzić swoje wyniki (o ile nie wyłączyliśmy tej opcji):

Jeśli chcesz obklikać przykładowy test, kliknij w ten link.