Jak w Excelu wpisać PESEL zaczynający się od zera?

Wiele osób tworzy w Excelu proste bazy danych. Np. w projektach unijnych często się tworzy tzw. "zbiorówkę" w której się wpisuje wszystkie użyteczne informacje o kursantach (tj. imię, nazwisko, adres, telefon, e-mail, PESEL, data urodzenia itp.)

Pierwsze dwie cyfry numeru PESEL oznaczają rok urodzenia. W przypadku osób urodzonych przed rokiem 2000 nie stanowi to problemu. Gorzej jest, z osobami urodzonymi w latach 2000-2009, gdyż dla tych osób numer PESEL zaczyna się od zera.

Gdy wpiszesz do komórki liczbę zaczynającą się od zera (np. 0123456789) to Excel pominie początkowe zero i z liczby 0123456789 zrobi się 123456789. Jest jednak prosty trik, który pozwala na uniknięcie tej sytuacji.Otóż wystarczy naszą liczbę poprzedzić zwykłym apostrofem (znak ten zazwyczaj się znajduje w środkowym rzędzie klawiszy (zaczynającym się od znaków asdf) tuż przed enterem).

Czyli zamiast 0123456789 należy wpisać

'0123456789

i Excel nie zje początkowego zera. Mało tego – ten apostrof nie wpływa na działanie formuł, jest on traktowany tak, jakby go nie było. Przykładowo wpisując formułę =LEWY(A1; 2) wynikiem tej formuły będzie 01 a nie jak to się niektórym wydaje '0.

Jeśli artykuł Ci się podobał, będę wdzięczny gdy go udostępnisz w mediach społecznościowych
Ten wpis został opublikowany w kategorii sztuczki i oznaczony tagami , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

2 odpowiedzi na Jak w Excelu wpisać PESEL zaczynający się od zera?

  1. jk pisze:

    Wystarczy sformatować liczby na tekstowe…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.