Jak tworzyć ankiety online?

Czasami spotykamy się z różnego rodzaju ankietami on-line, które otrzymujemy do wypełnienia. Oto kilka przykładów zastosowań ankiet:

  • Studenci, którzy piszą pracę licencjacką/magisterską proszą kilkadziesiąt osób o wypełnienie ankiety.
  • Zdarzyło mi się zapisać na webinar dotyczący IT Security. Tydzień przed wydarzeniem otrzymałem ankietę z kilkoma prostymi pytaniami. Dzięki temu wykładowca wiedział z jakimi ludźmi będzie miał do czynienia (początkujący, czy wymiatacze).
  • Opiekun „osiedlowego kółka sportowego” może za pomocą ankiet zbierać zapisy na koszulki (członkowie w ankiecie odpowiadają na pytania typu: rozmiar koszulki, ile chcą sztuk + podają dane kontaktowe).
  • Można przeprowadzić anonimową ankietę dotyczącą wyboru przewodniczącego (tutaj istnieje ryzyko, że bardziej zaradne osoby mogą wypełnić ankietę kilka razy)
  • Można urządzać jakieś konkursy na np. nazwę dla szkolnej maskotki (uczestnicy wypełniają dwa pola: nazwa maskotki, oraz imię i nazwisko).
  • Po konferencji on-line można wysłać do uczestników prośbę o wypełnienie ankiety ewaluacyjnej (ocena szkolenia)
  • Nauczyciele mogą wykorzystać formularze do tworzenia sprawdzianów (jeśli będą same pytania zamknięte to od razu możemy pokazać uczniowi jego wynik).

No więc do dzieła. W pierwszej kolejności należy posiadać konto na gmailu. Ale w dobie wszechobecnych smartfonów, chyba każdy ma tam konto. Następnie należy w przeglądarce internetowej wpisać adres: docs.google.com

Domyślnie włączy się ekran powitalny edytora tekstów (odpowiednik Worda). Nas interesuje aplikacja Formularze. W tym celu w lewym górnym rogu należy kliknąć w ikonkę z trzema kreseczkami a następnie wybrać opcję Formularze

Następnie kliknij w przycisk Pusty (lub wybierz jakiś gotowy szablon)

Jeśli chodzi o tworzenie ankiet to narzędzie formularze jest bardzo intuicyjne. W pierwszej kolejności u góry należy wyedytować nagłówek. Następnie dodajmy krótki opis pod nagłówkiem.

Pytania dodajemy klikając w plus znajdujący się po prawej stronie. Warto jest oznaczać pytania jako wymagane (patrz zielona ramka –  w moim przypadku owe pytanie jest niewymagane). Jako typ pola możemy wybrać:

  • Krótka odpowiedź – krótkie (jednolinijkowe) pole tekstowe do którego możemy wpisać np. dane kontaktowe, propozycję na nazwę maskotki itp.
  • Długa odpowiedź – dłuższe (kilkulinijkowe) pole tekstowe (np. na uzasadnienie jakiejś decyzji)
  • Jednokrotny wybór – tutaj będziemy dodawać kolejne „kropki” jak na rysunku powyżej. Użytkownik może wybrać tylko jedną opcję.
  • Wielokrotny wybór – popularne „ptaszki” (checkboxy) gdzie możemy wybrać kilka predefiniowanych odpowiedzi
  • Skala liniowa – mało intuicyjne narzędzie. W pierwszej liście rozwijanej określamy od ilu zaczyna się przedział (0 lub 1) a w drugiej liście do ilu. Następnie w gotowym formularzu pojawią się „kropki” od 1 do np. 10. Ostatnio bardzo często się spotykam z pytaniami w stylu: „Jakie jest prawdopodobieństwo, że poleciłbyś usługę X swoim znajomym”
  • Siatka jednokrotnego wyboru – przydatna opcja jeśli chcemy kilka parametrów ocenić w tej samej skali (np. Super, średnio, słabo) – patrz na rysunek poniżej
  • Siatka pól wyboru –podobna opcjajak wyżej ale dla każdego parametru można zaznaczyć kilka opcji
  • Data – wyskoczy okienko kalendarza gdzie możemy wybrać datę. Przydatne np. gdy wypełniający chce podać jakiś termin, jaki preferuje.
  • Godzina – analogiczne pole do Daty
Siatka jednokrotnego wyboru

Wskazówka: formularze google nie zapisują w wynikach kto wypełnił ankietę. Jeśli ankieta nie jest anonimowa (bo np. jest to konkurs z nagrodami) musisz dodać dodatkowe pole (typu krótka odpowiedź) w którym osoba wypełniająca ankietę musi wpisać swoje dane (np. imię i nazwisko, e-mail lub telefon).

Udostępnienie ankiety

Ogólnie to w 10 minut można z grubsza przeklikać interfejs formularzy. Przejdźmy teraz do tego co nas najbardziej interesuje. Do publikacji pytań i zbierania danych. Sprawa jest prosta: klikam w prawym górnym rogu w przycisk Wyślij. Wyskoczy okienko Wyślij formularz w którym klikam w ikonę spinacza biurowego. Pojawia się link do mojej ankiety więc klikam w przycisk Kopiuj. Następnie owy link wklejam np. na swoim profilu na facebooku z prośbą o wypełnienie ankiety (albo np. wrzucam na czacie, gdy prowadzę szkolenie on-line).

Analiza wyników

Gdy zbierzemy odpowiednią liczbę głosów, warto jest sprawdzić wyniki. W tym celu klikamy u góry w zakładkę Odpowiedzi i zobaczymy jak odpowiedzieli nasi ankietowani:

Jest też bardzo fajna zielona ikonka, która spowoduje wyświetlenie wyników w formie tabelarycznej w Google Spreadsheets (odpowiednik Excela). Każdy wiersz reprezentuje komplet odpowiedzi na pytania jednej osoby.

Mam nadzieję, że mój wpis przybliżył Tobie tematykę tworzenia formularzy.

Jeśli artykuł Ci się podobał, będę wdzięczny gdy go udostępnisz w mediach społecznościowych
Ten wpis został opublikowany w kategorii Pozostałe i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.