Bardzo często się zdarza, że mamy jakiś arkusz który zawiera dwie kolumny z bardzo podobnymi danymi (np. pensja za rok 2021 i pensja za rok 2022). Chcemy wiedzieć, komu się zmieniła pensja.

Porównanie zawartości dwóch komórek
W komórce F2 mogę napisać formułę (i skopiować do pozostałych komórek):
=D2=E2
Jeśli obie te wartości są sobie równe, to pojawi się wartość PRAWDA w przeciwnym wypadku pojawi się wartość FAŁSZ. Jeśli uważasz, że owe wartości PRAWDA zaciemniają arkusz (wartości FAŁSZ za mało się rzucają w oczy w gąszczu wartości PRAWDA) to możemy użyć funkcji JEŻELI, która zwróci albo komunikat różne pensje albo pusty ciąg znaków:
=JEŻELI(D2<>E2;"różne pensje";"")
Pobierz plik z wykonanymi ćwiczeniami
Znajdź i zaznacz -> Przejdź do… – specjalnie
Chyba najszybszy sposób to poproszenie Excela, aby zaznaczył różnice w wierszach. W tym celu należy zaznaczyć komórki, które chcemy porównywać (w naszym przypadku będą to komórki z zakresu D2:E16). Następnie na karcie Narzędzia główne w grupie poleceń Edytowanie należy wybrać polecenie Znajdź i zaznacz -> Przejdź do… – specjalnie.

Pojawi się okno dialogowe Przechodzenie do – specjalnie. Należy w nim zaznaczyć opcję Różnice w wierszach i kliknąć w przycisk OK.
W efekcie zostaną zaznaczone komórki zawierające inne wartości. Można np. nacisnąć kombinację klawiszy Ctrl + B, aby pogrubić komórki zaznaczone przez Excela (lub użyć innego koloru wypełnienia).

Formatowanie warunkowe
Inny sposób, to użycie niestandardowej reguły formatowania warunkowego. W tym celu należy zaznaczyć komórki, które chcemy porównywać (w naszym przypadku będą to komórki z zakresu D2:E16). Następnie na karcie Narzędzia główne należy wybrać polecenie Formatowanie warunkowe -> Nowa reguła. Pojawi się okno dialogowe Nowa reguła formatowania. W polu Wybierz typ reguły należy wybrać opcję Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować. Następnie w polu Formatuj wartości dla których następująca formuła jest prawdziwa należy wpisać taką oto prostą formułę:
=$D2<>$E2

Na końcu należy jeszcze kliknąć w przycisk Formatuj. Pojawi się okno dialogowe Formatowanie komórek w którym należy określić w jaki sposób mają zostać wyróżnione komórki, które posiadają różne wartości (np. można im zmienić kolor wypełnienia).