Dlaczego warto jest wyróżnić pierwszy wiersz tabeli?

Ćwiczenie #1

Zróbmy prosty eksperyment. Wprowadź przykładowe dane, jak na poniższym rysunku.

Załóżmy, że chcesz posortować osoby alfabetycznie po nazwiskach. W tym celu kliknij w dowolne nazwisko w kolumnie B (np. w komórkę B3) i na karcie Dane w grupie poleceń Sortowanie i filtrowanie kliknij w przycisk AZ ze strzałeczką w dół.

Udało się! Excel posortował dane tak jak należy tj. Abramek jest pierwszy na liście a Ziemba ostatni.

Ćwiczenie #2

W nowym arkuszu wprowadźmy podobne dane ale zamiast kolumny Wiek niech będzie kolumna Miasto.

Znów kliknij w dowolną komórkę w kolumnie B a następnie w przycisk AZ ze strzałeczką w dół. I co? Excel posortował dane, ale uznał, że pierwszy wiersz nie jest wierszem nagłówkowym tabelki, tylko też zawiera dane i kolumna nagłówkowa z tekstem Nazwisko jest teraz nad Nowakiem.

Ćwiczenie #3

W nowym arkuszu wprowadźmy te same dane co poprzednio, ale następnie zaznaczmy komórki A1:C1 i je pogrubmy. Następnie posortujmy dane po nazwiskach. Tym razem pierwszy wiersz został na swoim miejscu. Dlaczego? Otóż pierwszy wiersz wygląda „inaczej” niż pozostałe wiersze z danymi i Excel domyślił się, że pierwszy wiersz jest wierszem nagłówkowym tabeli a pozostałe wiersze zawierają dane.

No dobrze, a dlaczego w pierwszym przypadku Excel poprawnie posortował dane (Excel zostawił wiersz nagłówkowy w spokoju pomimo, że nie był on pogrubiony)? Otóż winna za to była kolumna C. W komórce C1 znajdował się tekst (Wiek) a w pozostałych komórkach w kolumnie C były liczby. Na tej postawie Excel się domyślił, że pierwszy wiersz jest wierszem nagłówkowym tabeli. Ale jeśli tabela zawiera same dane tekstowe to tutaj Excel się nie domyśla, że pierwszy wiersz jest nagłówkiem.

Dlatego ja mam nawyk, że zawsze tworząc tabelę w jakiś sposób wyróżniam wiersz nagłówkowy.

Warto tutaj wspomnieć, że w Excelu na karcie Wstawianie jest polecenie Tabela (skrót klawiszowy Ctrl+T). Jeśli wprowadzam dane tabelaryczne to po wprowadzeniu 2-3 rekordów odruchowo naciskam kombinację klawiszy Ctrl+T a Excel dany zakres mi zamienia na Tabelę (dopisując kolejne wiersze Excel z automatu dokleja je do tabeli).

Wskazówka: zamieniając zakres na tabelę zwróć uwagę na to, czy jest zaznaczona opcja Moja tabela ma nagłówki

Word

Podobnie sprawa ma się w przypadku Worda. Otóż chcąc posortować dane w tabeli (umieść kursor w tabeli a następnie na karcie Narzędzia główne w grupie poleceń akapit kliknij w znaną nam ikonkę AZ). Pojawi się okienko z opcjami sortowania

Jeśli nasz wiersz nagłówkowy jest wyróżniony to domyślnie jest zaznaczona Opcja Wiersz nagłówka (a w polu Sortuj Według mamy do wyboru opcje Imię, Nazwisko, Miasto). Jeśli wiersz nagłówka nie jest zaznaczony to wybrana jest opcją Bez wiersza nagłówka a w polu Sortuj według mamy takie opcje jak Kolumna1, Kolumna2 i Kolumna3.

Jeśli artykuł Ci się podobał, będę wdzięczny gdy go udostępnisz w mediach społecznościowych
Ten wpis został opublikowany w kategorii Excel i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.