Dlaczego warto jest tworzyć kolumnę pomocniczą lp.?

Załóżmy, że wprowadzasz do arkusza dane np. nazwiska osób, które chcą się zapisać na wycieczkę. Kryterium wyboru jakie obowiązuje to kolejność zgłoszeń – wszak autokar ma określoną liczbę miejsc.

Niech nasza przykładowa lista wygląda tak jak na poniższym rysunku

Następnie załóżmy, że chcesz posortować dane po ulicach (aby wiedzieć ile mniej więcej jest osób z danej ulicy aby np. dogodnie rozplanować miejsca gdzie będą punkty zbiórki. Po posortowaniu po ulicy załóżmy, że chcesz z powrotem przywrócić oryginalną kolejność tj. chcesz aby nazwiska dalej były w takiej samej kolejności jak ludzie się zapisywali. I co?

Jeśli sortowanie wykonałeś dość niedawno to istnieje szansa, że kilkukrotne naciśnięcie Ctrl+Z wróci do tego kroku tuż sprzed posortowania danych po ulicach. A co jeśli po drodze zrobiliśmy jeszcze kilka innych rzeczy, albo co gorsza zamknęliśmy Excela?

Wtedy mamy problem. Dlatego wprowadzając dane tego typu dobrze jest wstawić kolumnę lp. (liczba porządkowa) bo sortując ludzi po kolumnie lp. wrócimy do oczekiwanej przez nas kolejności.

Wyjątek od reguły: jeśli w tabeli by była kolumna z datą (i godziną) złożenia wniosku, wtedy kolumna pomocnicza lp. nie jest potrzebna

Jak widzisz tutaj posortowałem dane po ulicy, ale jak posortuję po lp. to z powrotem nazwiska będą w kolejności zapisów.

Jeszcze na koniec jeden drobiazg skrót od liczba porządkowa to lp. a nie l.p. (jest tylko jedna kropka po p).

Ten wpis został opublikowany w kategorii excel - samouczki i oznaczony tagami . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.