O korespondencji seryjnej kilka wpisów na tym blogu już się pojawiło. Być może jesteś użytkownikiem programu Corel Draw! Tam również jest narzędzie do korespondencji seryjnej, które zostało ukryte w menu Plik pod niepozorną nazwą Wydruk seryjny.
Być może myślisz, że to zagadnienie jest nieco wydumane, ale z pewnością znajdzie się kilka zastosowań kiedy korespondencja seryjna może Ci ułatwić pracę:
- Hurtowe generowanie dyplomów (każdy dyplom wygląda tak samo, różni się tylko imieniem, nazwiskiem, zdobytym miejscem w konkursie i np. numerem klasy ucznia).
- Generowanie identyfikatorów
- Generowanie winietek z imionami i nazwiskami gości weselnych
- Generowanie ulotek z unikalnymi kodami rabatowymi. Jak wygenerować unikalne numery kodów rabatowych w Excelu opisałem w następującym wpisie: Jak wygenerować unikalne kody rabatowe w Excelu?
W pierwszy kroku należy utworzyć dokument (ja np. otworzyłem gotowy szablon z przykładowym dyplomem). Następnie z menu Plik wybieramy Wydruk seryjny -> Utwórz/załaduj wydruk seryjny. Pojawi się okno dialogowe Wydruk seryjny.

W tym oknie należy zaimportować plik zawierający np. imiona i nazwiska. W tym celu można kliknąć w przycisk Importuj plik… ale nie mamy zbyt wielkiego wyboru gdyż możemy dane zaimportować z:
- pliku RTF (niestety, jak utworzysz w Wordzie tabelę z danymi i zapiszesz do pliku RTF to Corel sobie z tym nie poradzi, gdyż plik RTF ma mieć odpowiedni format jak na rysunku poniżej; ta dwójka oznacza, że mamy w każdym wierszu po 2 wartości)

- pliku CSV – czyli możesz plik z danymi w Excelu wyeksportować do pliku CSV co jest najlepszym rozwiązaniem
- pliku TXT – plik musi mieć kolumny rozdzielone znakami tabulacji, inaczej Corel sobie nie poradzi i zaimportuje każdy wiersz jako pełną kolumnę
Natomiast możemy zaimportować dane z plików XLSX (Excel), MDB, ACCDB (Access), ale tutaj będzie nieco więcej roboty. Otóż w oknie dialogowym Wydruk seryjny należy kliknąć w przycisk Otwórz źródło danych ODBC… Pojawi się okno dialogowe Wybierz źródło danych. Należy kliknąć na kartę Komputerowe źródło danych a następnie dwa razy kliknąć w pole np. Excel Files.

I teraz można poczuć nieco nostalgii. Pojawi się okno dialogowe Wybierz skoroszyt, które wygląda jakby rodem z Windowsa 3.11 (który miał premierę w roku 1990). Dobrze, że przynajmniej są obsługiwane długie nazwy plików 😉 Należy wskazać w nim odpowiedni plik i kliknąć w przycisk OK.

W kolejnym kroku zostaniemy poproszeni o wskazanie z którego arkusza będą pobierane dane (w moim przypadku skoroszyt składał się tylko z jednego arkusza).

Po kliknięciu w przycisk OK wrócimy do okna Wydruk seryjny, gdzie pojawią się załadowane dane.

W tym momencie możemy się upewnić, czy załadowaliśmy dane z poprawnego pliku i/lub odznaczyć osoby, które nie zasługują na otrzymanie dyplomu. Jeśli wszystko jest OK możemy zamknąć to okno poprzez kliknięcie w przycisk Zakończ.
Wrócimy do projektu Corela. Z lewej strony znajduje się niepozorne małe okienko Wydruk seryjny. Należy w tym okienku wskazać pola (najpierw Imię, potem Nazwisko), które mają się pojawić w projekcie dyplomu i kliknąć w przycisk Wstaw wybrane pole. W projekcie pojawi się pole o nazwie <Imię>. To pole należy przenieść w miejsce, gdzie w projekcie ma być wydrukowane imię danej osoby. Warto również to pole sformatować gdyż domyślnie imię danej osoby będzie wydrukowane czcionką Arial 24 punkty w kolorze czarnym.
Jeśli już umieściłeś w projekcie Imię to należy powyższe czynności wykonać dla pozostałych pól (np. Nazwisko).

Jeśli wstawiłeś wszystkie pola to możemy wykonać jedną z dwóch czynności:
- Kliknąć w oknie Wydruk seryjny w przycisk Wykonaj wydruk seryjny. Następnie należy wybrać drukarkę, która wydrukuje tyle dyplomów ile było osób w pliku (możemy tez w tym oknie wyeksportować dane do pliku Post Script)
- Możemy kliknąć w przycisk Scal do nowego dokumentu. Zostanie utworzony nowy projekt, który będzie się składał z tylu stron, ile było osób w pliku z danymi.
