Gadający Word i Excel

Word i Excel posiadają ukrytą funkcję czytania tekstu. Teoretycznie może się to wydawać dziwne, ale istnieje kilka sytuacji, kiedy taki gadający program ułatwia nam życie:

  1. Jeśli jesteś czymś zajęty np. sprzątasz to możesz do Worda wkleić artykuł ze strony WWW, który następnie będzie czytany. Dzięki temu robisz dwie rzeczy jednocześnie: zapoznajesz się z artykułem jak również sprzątasz.
  2. Gdy masz do przeklepania sporo cyferek w Excelu (np. przepisujesz z kartki listę płac), to możesz się pomylić. Mógłbyś poprosić o pomoc drugą osobę, aby przeczytała tekst z komputera a Ty słuchając co mówi druga osoba sprawdzasz czy te same liczby są na kartce. Jednak, gdy nie masz w pobliżu drugiej osoby, to możesz skorzystać z pomocy Excela.
  3. Możesz zarejestrować makro, które wstawia do jakiejś komórki Excela głupi tekst (np. Komputer za 10 sekund ulegnie detonacji) a następnie czyta tekst z tej komórki. Nagrane makro możesz podpiąć pod zdarzenie np. Worksheet_Activate i obserwować reakcję kolegi.

Zajmijmy się jednak dwoma pierwszymi zagadnieniami. To ćwiczenie możesz wykonać zarówno w Wordzie jak i Excelu (Power Point również posiada to polecenie). Ja zaprezentuję to ćwiczenie na przykładzie programu Excel 2010.

  1. Na pasku szybki dostęp kliknij w przycisk Dostosuj pasek narzędzi Szybki dostęp (taka ikonka trójkącika z kreseczką). Następnie z menu wybierz pozycję Więcej poleceń
    Dostosuj pasek narzędzi szybki dostęp
  2. Pojawi się okno dialogowe Opcje programu Excel. W polu Wybierz polecenia z: należy z listy rozwijanej wybrać Polecenia, których nie ma na wstążce. Następnie poniżej należy odnaleźć polecenie Czytaj komórki (polecenia są ułożone alfabetycznie) i kliknąć w przycisk Dodaj>>. Możesz też wybrać pole Czytaj komórki przy wprowadzaniu. W przypadku Worda owe polecenia nazywa się Czytaj. Po dodaniu odpowiednich poleceń kliknij w przycisk OK

    czytaj komórki

  3. Wprowadź w Excelu jakąś prostą listę płac (np. jak na powyższym rysunku). Jeśli używasz Worda, to możesz skopiować do schowka fragment tego artykułu i go wkleić.
  4. Zaznacz komórki, które ma czytać Excel, lub fragment tekstu w programie Word i kliknij w przycisk Czytaj komórki (Czytaj)
  5. Jeśli chcesz przerwać czytanie, to jeszcze raz kliknij w ten sam przycisk.

Nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć miłej zabawy.

Ten wpis został opublikowany w kategorii sztuczki, sztuczki i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Jedna odpowiedź na „Gadający Word i Excel

  1. Magda pisze:

    Bardzo ciekawy artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *